Benvinguts al nostre blog!!!!

Aquest és un espai creat per un grup de mestres, que treballem a diferents escoles d’educació especial de Catalunya. Volem compartir experiències, projectes, opinions,dubtes... i tot allò que estigui relacionat amb les necessitats educatives especials dels nostres alumnes.

Us animem a participar-hi !!!

dimecres, 29 de gener del 2014

Trobada del 16 de gener a l’Arboç

Aquest és el resum de la trobada, però de totes formes l'escola ens anima a entrar en la seva pàgina web on es mostren diferents activitats i explicades amb tot detall.

UN DÍA A L'ESCOLA, ESCOLTEM EL QUE ENS DIUEN

 

Hem estat reflexionant sobre la comunicació a l’escola ja que és el nostre eix vertebrador i la nostra eina de treball al llarg de l’escolaritat dels nostres alumnes. El primer any d’un alumne és vital per avaluar i començar a valorar quina serà la seva forma de comunicar-se amb el món. És un procés delicat que cal anar fent poc a poc i observant les capacitats que intuïm que pot tenir o tindrà l’alumne. Aquest procés dura anys i sovint al llarg de la seva vida s’anirà modificant depenen del desenvolupament de la seva patologia.

El nostre és un equip multidisciplinari per tant treballem amb contacte constant amb la logopeda que serà qui ens ajudarà en l’avaluació i disseny del projecte de llenguatge i comunicació, també el suport de la fisioterapeuta ens pot ajudar a saber quina és la millor postura per l’alumne.

A l’escola l’Arboç tenim alumnes diferents i per tan diferents tipus de comunicació:

Grup 1: alumnes amb greu retard mental i discapacitat motriu.

L’objectiu fonamental és afavorir i potenciar les capacitats prioritzant el benestar físic i emocional i utilitzant l’estimulació global i intensiva: l’estimulació basal.

Grup 2: alumnes amb dificultat de contacte i de relació amb l’entorn.

L’objectiu és evitar i/o pal·liar el patiment emocional i millorar el contacte amb l’entorn oferint un ambient estructurat i contenidor a nivell emocional on poder sentir-se segurs utilitzant la comunicació, els hàbits d’autonomia i les sensacions propioceptives i sensorials per mitjà del contacte corporal: massatge, relaxació, ...

Grup 3: alumnes amb més capacitat cognitiva conservada i afectació motriu.

L’objectiu es desenvolupar al màxim les capacitats per aconseguir una major autonomia a tots el àmbits de la vida instaurant i potenciant la comunicació, tan oral com amb sistemes alternatius i augmentatius a la comunicació SAAC.

Hem preparat un PowerPoint: Un dia a l’escola, escoltem el que ens diuen per reflectir com treballem la comunicació a l’escola:

- Utilitzant recursos naturals: Gestos, mirades, to corporal, ...

- Utilitzant diferents recursos en situacions comunicatives reals: steps, tablets, plafons, símbols, plafons tangibles, commutadors i adaptadors, telèfons, signes manuals, Sit Plus, etc.

A l’escola entenem la comunicació com un acte natural que es dóna al llarg del dia i en qualsevol situació. L’establiment d’un vincle afectiu i relacional entre cada alumne i l’adult ens porta a establir una relació de confiança mútua i coneixement que ens permetrà interpretar i donar sentit a petites situacions comunicatives i anar ensenyant estratègies comunicatives, a formar patrons comunicatius i anar formant el pensament dels alumnes.

Si satisfem les seves necessitats motivarem que segueixin comunicant i retro alimentarem perquè es donin més situacions comunicatives.

 

Equip de mestres de l’Escola d’Educació Especial l’Arboç

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada